Till innehållet
5 min lästid
Ta hjälp direkt

Har jag fastnat i nätfiske?

Fick du ett mejl från din bank, Skatteverket eller internetleverantör där du uppmanades klicka på en länk, logga in på din internetbank eller fylla i dina kort- eller kontouppgifter? Nätfiskare kastar ut brett i vår digitala värld och letar ständigt efter nya sätt att lura till sig pengar från våra konton.

Tecken på att du har blivit utsatt

Du har lämnat privata/kortuppgifter om dig själv via en e-postlänk.
På uppmaning via telefon har du knappat in ditt Bank-ID.
Du har lämnat ut privata/kortuppgifter om dig själv via sms.
Du har lämnat ut privata/kortuppgifter om dig själv via en popupruta.
Lämnat ut privata/kortuppgifter om dig själv via dina sociala medier.

Om ett eller flera alternativ stämmer in ska du:

  • Spärra ditt kort

    Kontakta omedelbart din bank. Förklara ingående vad som har hänt och om du eventuellt har knappat in dina uppgifter via en länk eller uppmaning på telefon. Spärra ditt betal- eller kreditkort.

  • Göra en polisanmälan

    Polisanmäl alltid bedrägerier, oavsett storlek på belopp. Ring 114 14 eller gå in på polisen.se . Även om du ej har blivit utsatt är det bra för Polisen att veta vilken typ av bedrägeriförsök som är i omlopp och dina tips kan hjälpa andra från att drabbas av bedrägerier.

  • (Företag) Följ företagets rutiner

    Följ företagets egna rutiner vid sådana här händelser. Vet du inte vilka rutiner som gäller - ta reda på det omedelbart.

Vill du ha personlig hjälp?

Prata med oss

Vänligen kontakta oss på 08-783 74 00.

Måndag – torsdag 09:00 – 16:00

Fredagar 10:00 – 16:00

Lunchstängt 11:30 – 12:30

Mail

sakerhetskollen@stoldskyddsforeningen.se

Mailen är bemannad under kontorstid.

Berätta för dina vänner innan de blir lurade:

Var den här sidan till hjälp för dig?

Nej, inte alls
Ja, mycket