Har jag fastnat i nätfiske?
Fick du ett mejl från din bank, Skatteverket eller internetleverantör där du uppmanades klicka på en länk, logga in på din internetbank eller fylla i dina kort- eller kontouppgifter? Nätfiskare kastar ut brett i vår digitala värld och letar ständigt efter nya sätt att lura till sig pengar från våra konton.
Tecken på att du har blivit utsatt
Om ett eller flera alternativ stämmer in ska du:
- Spärra ditt kort
Kontakta omedelbart din bank. Förklara ingående vad som har hänt och om du eventuellt har knappat in dina uppgifter via en länk eller uppmaning på telefon. Spärra ditt betal- eller kreditkort.
- Göra en polisanmälan
Polisanmäl alltid bedrägerier, oavsett storlek på belopp. Ring 114 14 eller gå in på polisen.se . Även om du ej har blivit utsatt är det bra för Polisen att veta vilken typ av bedrägeriförsök som är i omlopp och dina tips kan hjälpa andra från att drabbas av bedrägerier.
- (Företag) Följ företagets rutiner
Följ företagets egna rutiner vid sådana här händelser. Vet du inte vilka rutiner som gäller - ta reda på det omedelbart.
Vill du ha personlig hjälp?
Prata med oss
Vänligen kontakta oss på 08-783 74 00.
Måndag – torsdag 09:00 – 16:00
Fredagar 10:00 – 16:00
Lunchstängt 11:30 – 12:30
sakerhetskollen@stoldskyddsforeningen.se
Mailen är bemannad under kontorstid.