Konsumentverket varnar för bedragare.
5 min lästid
Skydda dig
Fakturabedrägerier - råd och fakta
Fakturabedrägerier drabbar främst företag, men även privatpersoner, och innebär att du får en faktura på någonting som du inte har beställt eller skrivit under på. Ibland rör det sig om så kallade bluffakturor med helt felaktiga uppgifter från företag som du aldrig har varit i kontakt med, eller rent av inte existerar i verkligheten. Genom att skicka ut dessa bluffakturor till många företag hoppas bedragare på en bristande fakturahantering och att pengarna trots allt betalas ut. Ett mer sofistikerat sätt att bli lurad på är att du blir kontaktad av ett företag som faktiskt är registrerat, men som använder sig av fula knep för att få dig att ingå i ett avtal eller beställa en vara. Det börjar ofta med ett samtal från en telefonförsäljare som försöker sälja in en tjänst eller produkt och utan att du tycker dig ha bekräftat köpet får du därefter hem en oönskad faktura på någonting som du inte har tackat ja till.

Så kan du undvika att bli utsatt för ett fakturabedrägeri

  • Svensk Handel liksom Konsumentverket har listor på oseriösa företag som du ska vara extra försiktig med. Om du blir kontaktad av ett företag som du inte känner till kan du alltid kontrollera huruvida företaget finns med på dessa listor.

  • Det enklaste och mest effektiva sättet att inte blir utsatt för bedrägerier från telefonförsäljare är att helt enkelt avsluta samtalet omgående om du är det minsta osäker.

  • Kontrollera alltid vem som har ringt. På exempelvis hitta.se finns ofta kommentarer under nummer som har utnyttjats för den här typen av verksamhet.

  • Du ska alltid vara försiktig med vilken information du lämnar ut på telefon. Med manipulerande metoder kan skickliga bedragare få dig att svara ja på vissa frågor,samt lämna ut information gällande ditt företag som stöder påståendet om att du har gjort en beställning.

  • Be istället om att få erbjudandet skriftligt, redan från början, för att undvika eventuella fällor under samtalets gång som kan styrka företagets påståenden om att du har tackat ja till erbjudandet.

  • En vanlig metod för bedragare är att hänvisa till ett befintligt avtal som endast ska förlängas efter din bekräftelse. I själva verket gäller det befintliga avtalet ett annat företag och du ingår således i ett nytt avtal med företaget som du blir kontaktad av. Be därför alltid om fullständiga företagsuppgifter, inklusive organisationsnummer för att kontrollera vilket företag det faktiskt gäller.

  • Om du har möjlighet att spela in samtalet med försäljaren, alternativt föra anteckningar om vad som faktiskt sägs under samtalet, erhåller du värdefull information som kan användas till din fördel vid senare anmälan och bestridande av faktura.

När du har fått hem en felaktig faktura

  • Kontrollera fakturan noggrant och läs allt det finstilta. Det kan till exempel röra sig om ett erbjudande som är utformat som en faktura för att få dig att tro att du måste betala. Dessa kan du helt enkelt slänga i papperskorgen.

  • När du har fått hem en felaktig faktura på varor eller tjänster som du inte har beställt ska du alltid börja med att kontakta företaget och be om en rättelse.

  • Om företaget inte svarar eller helt enkelt inte går till mötes med din begäran ska du bestrida fakturan skriftligt till företaget. Skicka även en kopia på din bestridan till Svensk Handel, dels för att uppmärksamma dem om ärendet och dels för att sätta press på företaget.

  • Du har alltid ångerrätt på 14 dagar vid distansköp vilket kan användas för att returnera en vara som du inte vill ha, eller känner att du har blivit tvingad/manipulerad till att beställa. Här kan du läsa mer om ångerrätt.

  • Kontakta din lokala konsumentvägledare i kommunen om du behöver hjälp och vägledning kring vilka rättigheter du som konsument har, och hur du kan gå tillväga för att bestrida eventuella fakturor.

  • Du ska alltid göra en polisanmälan om du får bluffakturor från företag som du aldrig har varit i kontakt med, eller har blivit vilseledd på ett sätt som kan anses vara bedrägligt.

  • Tänk på att fortsätta bestrida fakturorna, även gentemot inkassoföretag och kronofogden i de fall då ärendet har gått vidare.

Berätta för dina vänner innan de blir lurade:

Var den här sidan till hjälp för dig?

Nej, inte alls
Ja, mycket