Publicerad: 2020-11-11
Senast ändrad: 2024-10-07
Befogenhetsbedrägerier har funnits långt före den digitala eran, men var tidigare ett relativt sällsynt fenomen som ofta skedde mot specifikt utvalda personer. Under det senaste året har antalet anmälda befogenhetsbedrägerier ökat, vilket tyder på att det är ett växande problem som allt fler personer blir utsatta för, och framför allt de äldre. Bedragarna förnyar ständigt sina metoder och kan till exempel utnyttja ett rådande orosmoment. Ett exempel är under Covid-19 då bedragarna utgav sig för att representera bland annat Folkhälsomyndigheten eller hemtjänsten i syfte att begå brott.
Genom att exempelvis representera en myndighet, bank eller äldreomsorg försöker bedragaren få dig att lämna ut privat information, koder och kortuppgifter, eller fysiskt ta sig in i din bostad. De kan bland annat hävda att du måste skydda eller verifiera ditt bankkonto från intrång genom att logga in på din internetbank. När du knappar in eller ger ut dina inloggningsuppgifter, till exempelvis BankID tar istället bedragaren chansen och gör transaktioner till andra konton, eller utför köp med ditt kort på internet. Människor som är beroende av hemtjänst är ett populärt mål för bedragare som påstår sig vara en av hemtjänstpersonalen. På detta sätt försöker de komma in i bostaden där de kan stjäla diverse värdesaker eller fortsätta sitt bedrägeri genom att be att få låna betal- eller kreditkortet för att hjälpa till med handlingen.
För att skydda dig mot befogenhetsbedrägerier är en grundläggande regel att aldrig lämna ut privata uppgifter till någon du inte känner. Även om du tror att uppringaren eller besökaren talar sanning, kan du vara säker på att ingen seriös myndighet, bank eller annan aktör i samhället ber sina kunder eller användare att uppge denna information över telefon eller i meddelanden.
Logga aldrig in på ditt BankId efter uppmaning från någon utomstående. BankID är vårt sätt att identifiera oss på internet, och med tillgång till detta kan bedragaren göra i princip vad som helst i ditt namn.
Släpp aldrig in personer som du inte känner i din bostad, oavsett vilka befogenheter de påstår sig ha. Om du känner dig osäker kan du ringa upp hemtjänsten, myndigheten eller företaget som personen påstår sig representera, för att fråga om detta besök verkligen är planerat.
Andra förebyggande åtgärder
Genom att ha ett grundläggande kritiskt förhållningssätt till okända personer som ringer eller kommer på besök, och alltid motringa för att få informationen bekräftad om du känner dig osäker, kan du undvika att bli lurad på det här sättet. Se till att ha värdesaker undanstoppade, och aldrig liggandes på ett bord precis innanför ytterdörren. Om du är glömsk av dig är det en god idé att skriva upp regler att förhålla sig till. Placera gärna denna information vid telefonen och vid ytterdörren – det vill säga på platser där dessa bedragare ofta uppenbarar sig.
Om du har äldre anhöriga och vänner som du anser vara i riskgruppen för att utsättas för befogenhetsbedrägerier är det en god idé att samtala och förklara att denna typ av brott är ett växande problem och att de ofta riktar sig mot just dem. Du kan även erbjuda personen att alltid kontakta dig när någon annan person oväntat ringer och ber om uppgifter eller tillgång till din bostad. Gör en checklista tillsammans och sätt upp på lämplig plats i bostaden. Det är bra att ha förhållningsregler att utgå från, speciellt eftersom befogenhetsbedragare är skickliga manipulatörer.