Publicerad: 2021-02-11
Senast ändrad: 2024-10-07
Sociala medier är olika digitala plattformer som möjliggör kommunikation, interaktion och utbyte av information mellan människor på internet. Sociala medier kan finnas i webbläsaren, som appar i telefonen, eller program som laddas ned på datorn. Gemensamt för de flesta sociala medier är att användarna kan skapa profiler, dela innehåll mellan varandra, kommunicera med andra användare och delta i olika aktiviteter och nätverk. Sociala medier kan användas för att hålla kontakten med vänner i verkliga livet och för att skapa nya relationer och kontakter över hela världen.
Idag tar sociala medier upp en stor del av vår tid, både privat och i arbetslivet, och utgör en alltmer naturlig del av vår vardag. Men med detta följer också risker att utsättas för digitala brott, oönskade kontakter eller situationer. Barn idag växer upp i en digital värld där det myllrar av olika plattformar som hela tiden blir fler. Utvecklingen går i en rasande takt och det är inte konstigt att det kan uppstå ett kunskapsglapp mellan dig som förälder och ditt barn. För att skydda ditt barn på olika digitala plattformar behöver du som förälder i viss mån följa med i utvecklingen för att få en förståelse för de risker ditt barn kan utsättas för i sociala medier.
Att ha en öppen kommunikation och diskutera sociala medier med barnen är en viktig del av att hjälpa ditt barn att använda sociala medier på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Genom att sätta gränser och lära dem om risken kan du hjälpa till att skapa en tryggare onlinemiljö för dem att växa upp i.
Det finns en mängd olika sociala medieplattformar och communitys som är populär bland barn och unga med olika innehåll, syften och målgrupper. De vanligaste sociala medierna bland barn kan variera beroende på åldersgrupp och geografisk plats, och även förändras över tid. Nedan listar vi några av de mest populära sociala medierna bland barn.
Om det är något vi vet med säkerhet är det att ju yngre barnet är desto svårare är det att upptäcka risker på sociala medier. Barn tenderar ofta att agera mer spontant och ha mindre eftertänksamhet eller konsekvenstänk.
Som förälder är det därför oerhört viktigt att vara medveten om vilka sociala medier som just ditt barn använder och hur plattformarna fungerar. Visa nyfikenhet och fråga hur ditt barn använder sociala medier, och diskutera potentiella risker med användandet för att hjälpa ditt barn att bli säkrare online.
Det finns flera risker för barn på sociala medier som föräldrar och vårdnadshavare bör vara medvetna om. Nedan följer några av de vanligaste riskerna.
Det är viktigt att barn är medvetna om riskerna med sociala medier och vidtar steg för att skydda sig själva och andra från mobbning eller andra risker. Här är några tips du kan ge till dina barn för att bli tryggare online.
I takt med att sociala medier används i allt högre utsträckning idag har även kriminella hittat till plattformarna för att på olika sätt att utnyttja människor och tjäna pengar. Dina barn kanske lugnar dig med att ”det är bara mina vänner jag är kompis med”. Men vad händer om det döljer sig någon helt annan bakom profilen som påstår sig vara deras vän?
Ett vanligt tillvägagångssätt som bedragare använder sig av är nämligen att skapa falska profiler. En falsk profil på sociala medier är en profil som skapats med avsikt att dölja den verkliga identiteten av personen bakom den. Falska profiler kan mycket väl se ut att vara en kompis, avlägsen släkting eller rentav en nära familjemedlem till dig.
Falska profiler kan användas för att utföra olika typer av bedrägerier, exempelvis lura dig att skicka pengar, att sprida falsk information eller att få tillgång till din personliga information.
Skydda ditt barn mot falska profiler på sociala medier genom att prata om punkterna nedan:
Ett vanligt förekommande bedrägeri är att någon av ditt barns kontakter vill låna pengar. Det kan handla om att personen i fråga säger sig ha blivit av med sin plånbok eller att denne ber dig swisha över en summa pengar då den är i knipa. Berätta för ditt barn att innan de swishar eller gör något annat ska de alltid bekräfta att det verkligen är personen ifråga som skriver. Ring upp personen direkt och stäm av, och för aldrig över några pengar på direkt uppmaning via sociala medier. Se exempel på hur det kan gå till i filmen nedan.
Dina barn kan hitta nya vänner och kanske även kärleken genom sociala medier. Men det är viktigt att prata om att det finns risker med att prata med okända personer online. All kärlek är inte sann och profiler på sociala medier är inte alltid den de utger sig för att vara.
Romansbedrägerier, även kallat catfishing, är vanligt förekommande på sociala medier. Det innebär att någon använder en falsk identitet på internet för att lura eller bedra någon annan. Ofta använder bedragaren bilder och namn som inte är deras egna och inleder relationer med verkliga personer i sociala medier eller dejtingforum. Syftet är ofta att få sina offer att bli kära i dem och bygga upp ett förtroende för att sedan lura dem på pengar eller andra förmåner.
Dejtingbedragare kan vara mycket uthålliga i sitt relationsbyggande och är mästare på att få personer att känna sig utvalda. Bedrägeriet kan pågå i månader, till och med år, och under tiden bygger bedragaren upp förtroendekapital. Om du har råkat ut för en romansbedragare så kan du vara säker på att du inte är ensam, de arbetar brett och har många ”kärleksrelationer” i gång samtidigt, allt för att lura till sig så mycket pengar och privata uppgifter som möjligt.
Om ditt barn upplever någon form av catfishing eller misstänker att någon försöker lura dem på nätet, bör de omedelbart prata med en vuxen som de litar på för att få hjälp och råd. Om ditt barn har blivit lurad på pengar ska brottet polisanmälas.
Tips! Lyssna på rådgivningsexperten Paul Pintér när han berättar för Sveriges Radio om dejtingbedragare i sociala medier.
Bedragare är ofta skickliga och kan ha många olika tillvägagångssätt för att nå sitt mål. Det kan handla om att skicka kedjebrev i messenger, påhittade tävlingar eller fyndiga tester som de försöker locka med, såsom hur du skulle se ut som äldre eller vilken kändis du är lik. Ofta får detta användaren att klicka på länkar eller dela innehållet vidare i hopp om att få någon slags belöning. Men ofta är det någon som tjänar på det och kan innebära risker för den som klickar, gillar, eller delar innehållet.
Ditt barn kan få länkar skickade till sig i privata meddelanden med länkar till exempelvis en webbsida med texten “Har du sett det här? Det ser ut som du på bilden!” eller något annat som ska locka mottagaren att vilja klicka. Dessa kan ibland skickas från en vän vars konton har blivit hackade. Påminn om att alltid vara försiktig och förhålla sig kritisk till meddelanden som dessa och att aldrig klicka på länkar, eftersom det kan röra sig phishing (även kallat nätfiske) .
Det är därför viktigt att påminna barn om att inte klicka på länkar, dela vidare innehåll eller öppna bilagor från okända avsändare. Fundera först på vem som egentligen är den verkliga avsändaren och vad denne har att tjäna på det hela. Påtala också för barn att om de upptäcker någon form av bedrägeri på sociala medier eller misstänker att någon försöker lura dem är det viktigt att berätta för en vuxen, anmäla detta till plattformen samt polisanmäla om ett brott har skett.
Sociala medier kan vara fantastiskt på många sätt. Det gäller bara att påminna ditt barn att vara försiktig och tänka efter innan de klickar på länkar, tackar ja till en vänförfrågan eller delar information om sig själva.
Kom ihåg-lista!