Ta hjälp av nära och kära som har datorvana/kunskap om du själv inte har det. Många gånger finns hjälpen i din närhet, det kan även kännas lättare att ta hjälp av någon du känner och litar på.
Stäng av router alt. Dra ut nätverkskabeln till din dator. Då stänger du vägen in till din dator och dina privata uppgifter och filer. Angreppet avbryts så länge du är nedkopplad.
Starta ditt virusprogram och gör en virusgenomsökning. Har du fortfarande kvar problemen efter detta så startar du om datorn i felsäkert läge och gör en virusgenomsökning till. För att starta om datorn i felsäkert läge klickar Windowsanvändare på F8 när datorn startas. Macanvändare håller nere shift-knappen tills Appleloggan visas.
Om problemen kvarstår och viruset fortfarande finns kvar. Prova att installera om ditt operativsystem efter att ha raderat hårddisken på ett korrekt sätt. Installera även alla nya uppdateringar.
Kontakta företagets IT-support och följ de råd som ges, följ alltid företagets egna rutiner vid sådana händelser, vet du inte vilka rutiner som gäller – ta omedelbart reda på det.
Chatta med oss
Vänligen kontakta oss på 08-783 74 00.
Måndag – torsdag 09:00 – 16:00
Fredagar 10:00 – 16:00
Lunchstängt 11:30 – 12:30
sakerhetskollen@stoldskyddsforeningen.se
Mailen och chatten är bemannad under kontorstid.