Bluffakturor med avsändare billpay. Läs mer
  4 min

Arbeta säkert hemifrån

Allt fler tar med sig jobbdatorn hem och sköter sitt arbete på distans. Förutom att det är en naturlig effekt av den digitala utvecklingen, där de digitala nomaderna blir allt fler, har många plötsligt blivit hemskickade för att förhindra spridningen av covid-19. Dessa snabba kast med nya restriktioner och rekommendationer kan ha lett till att tillräckliga förberedelser för hemarbete inte har hunnit göras, vilket kan ha medfört större risker för digital brottslighet mot företag. Med tanke på att större företag lägger enorma summor på att skydda sig från digitala intrång och angrepp, kan du ana hur stort värde det som skyddas faktiskt har. Ingen vill bli den som släppte in virus och hackers till företagsservern på grund av ett svagt hemnätverk. Bara tanken i sig ger en besk eftersmak!

Arbeta hemifrån.

Kolla med din IT-avdelning vad som gäller – innan du kopplar upp jobbdatorn hemma.

Nya förutsättningar hemma

Det är inte alltid bara att tuta och köra utan det finns flera säkerhetsaspekter att ta hänsyn till när du kopplar upp jobbdatorn hemma. För det första har de flesta företag en omfattande säkerhetsberedskap med specifikt anpassade brandväggar och antivirusprogram för att skydda verksamhetens känsliga uppgifter från intrång. När du plötsligt ansluter jobbdatorn mot ditt hemnätverk kan det finnas gott om nya chanser för cyberbrottslingarna att ta sig förbi de skydd som företaget har satt upp, på grund av säkerhetsbrister i ditt privata nätverk.

Kontakta ditt företags IT-avdelning

Ett första steg för ett säkert arbete hemifrån är att kontakta IT-avdelningen på ditt företag för att få riktlinjer om hur du ska bete dig och huruvida du måste göra vissa förändringar för att skydda dig mot skadlig kod och intrång. Förutom att skydda företaget är det skönt att veta att du har följt riktlinjerna utifall att du skulle bli utsatt för virus eller annan skadlig kod. Exempel på frågor som du kan ställa till din arbetsgivare är följande:

  • Hur ska jag uppdatera mjukvaran?
  • Var får jag lagra företagets information?
  • Kan jag använda en VPN-tunnel för att skydda min IP-adress?
  • Ska jag använda en annan uppkoppling än hemnätverkets, till exempel via jobbtelefonen.
  • Bör jag logga in med tvåfaktorsauktorisering.

När du använder jobbdatorn är det bara jobb som gäller

Att surfa runt på intressanta länkar eller streama sköna videoklipp är normalt användande för de flesta, men kan öka risken för att datorn blir infekterad av virus och skadlig kod. Det är därför extra viktigt att känna till företagets IT-policy. Kom även ihåg att ditt användande går att spåras, även om du använder dig av privat- eller inkognitoläge i din webbläsare. Även om företaget har ordnat med ett starkt virusskydd på datorn, kan skyddet vara anpassat efter företagets nätverk och dess restriktioner. När du kopplar upp dig på hemnätverket ändras således förutsättningarna, med tillgång till hela internet och mer eller mindre riskabla webbplatser där skadlig kod lurar bakom varje klick.

Byt lösenorden och dela upp nätverket

Om du inte redan har ett starkt lösenord till WiFi-routern kan du börja med att byta ut det, innan du börjar jobba hemifrån. Passa i sådant fall på att byta ut svaga lösenord till andra anslutna prylar också. Tänk på att varje sak som är uppkopplad till ditt hemnätverk kan vara en väg in för skadlig kod och digital brottslighet. Ett annat sätt att undvika liknande risker är att dela upp nätverket och skapa ett privat respektive gästnätverk, där du använder din dator på det privata.

Är du säker?

  • Kolla med din IT-avdelning vad som gäller – innan du kopplar upp jobbdatorn hemma.
  • Använd en VPN-uppkoppling.
  • Uppdatera mjukvaran och skapa starka lösenord.
  • Dela upp ditt nätverk i ett privat och ett gästnätverk.

Dela