Till innehållet
2025-06-02, 07:17

Finansinspektionen varnar

Just nu kontaktar bedragare konsumenter och påstår sig arbeta för Finansinspektionen (FI). FI uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när man blir kontaktad.

Bedragarna tar kontakt via telefon eller mejl, och utger sig för att arbeta på FI.

De kan använda en mejladress där varianter av namnet Finansinspektionen ingår, de kan också använda FI:s logotyp eller namn på medarbetare på FI. 

Bedragarna erbjuder till exempel hjälp med att få tillbaka pengar som konsumenten tidigare har förlorat i ett investeringsbedrägeri eller pengar som konsumenten har på ett påstått bankkonto.

FI kontaktar aldrig konsumenter för att hjälpa till att få tillbaka förlorade pengar. FI hjälper heller inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier.

Finansinspektionens råd:

Starta aldrig ditt BankID eller din bankdosa på uppmaning av någon som kontaktar dig.

Låt inte heller någon du inte känner fjärransluta till din dator.

Om man misstänker att man har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri ska man alltid göra en polisanmälan.

Så undviker du bedragare:

FI:s varningslista finns varningar som vi utfärdat för aktörer som ägnar sig åt bedräglig verksamhet. Dock behöver konsumenter vara medvetna om att bedragare snabbt kan byta namn och kalla sig för någonting annat. Därför är det viktigt att även söka efter namnet i FI:s företagsregister , där vi listar företag med tillstånd att verka i Sverige.

Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.

Berätta för dina vänner innan de blir lurade: