Konsumentverket varnar för bedragare.
2022-01-14, 08:58
Tips från Finansinspektionen, verifierat av Säkerhetskollen.se
Bedragare påstår sig ringa från Finansinspektionen
Finansinspektionen har fått veta att bedragare just nu kontaktar konsumenter och påstår sig ringa just från Finansinspektionen.

Konsumenten som rings upp erbjuds ofta att få hjälp att få tillbaka förlorade pengar som tidigare investerats i kryptotillgångar, även personer som inte investerat har blivit kontaktade, med erbjudande om hjälp eller stöd. Bedragaren presenterar sig ofta med namn och uppger också att man även har samarbete med svensk och utländsk polis.

Finansinspektionen har inte något räddningsprogram och man hjälper inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier.

Om du blir kontaktad ska du aldrig starta ditt bank-id eller din bankdosa på uppmaning av den som ringer. Ta heller inte emot hjälp att logga in på banken tillsammans med bedragaren för att på så sätt få tillbaka pengar.

Råkar du som konsument ut för ett investeringsbedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan.

Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.

Berätta för dina vänner innan de blir lurade: