Bedragare påstår sig arbeta för Finansinspektionen
Bedragarna tar kontakt via telefon eller mejl. Man erbjuder till exempel hjälp med att få tillbaka pengar som konsumenten tidigare har förlorat i ett investeringsbedrägeri eller pengar som konsumenten har på ett påstått bankkonto.
Bedragarna utger sig för att arbeta på Finansinspektionen. De kan använda en mejladress där varianter av namnet Finansinspektionen ingår, de använder Finansinspektionens logotyp och använder även namn på medarbetare hos Finansinspektionen.
Finansinspektionen kontaktar aldrig konsumenter för att hjälpa till att få tillbaka förlorade pengar. Man hjälper heller inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier.
Råd för att slippa bli bedragen:
Om man blir kontaktad av någon på detta vis ska du aldrig starta ditt bank-id eller din bankdosa på uppmaning av den som kontaktar dig.
Inga seriösa aktörer kommer att uppmana en att använda sina inloggningsuppgifter på det sättet. Det gör bara bedragare.
Låt inte heller någon man inte känner fjärransluta till din dator.
Om man misstänker att du har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri ska man alltid göra en polisanmälan.
Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.