Har jag blivit utsatt för ett telefonbedrägeri?
Telefonbedrägerier, även kallat vishing eller röstfiske, är tyvärr ett vanligt brott där du som privatperson blir lurad på pengar över telefon. Under samtalet blir du ombedd att logga in på din bank eller lämna ifrån dig privata uppgifter såsom bankkoder eller kortuppgifter. Bedragaren påstår ofta att de arbetar på en bank eller har en annan förtroendeingivande position.
Tecken på att du har blivit utsatt
Stämmer detta in på dig ska du:
- Kontakta din bank
Kontakta din bank och kontrollera dina transaktioner. Ser du transaktioner som du inte har gjort stänger du ner dina konton och spärrar ditt kontokort. Berätta för banken att du har gjort en polisanmälan och att det inte är du som gjort eventuella köp eller kreditansökningar
- Göra en polisanmälan
Gör alltid en polisanmälan vid misstanke om romansbedrägeri. Ring 114 14 eller gå in på polisen.se Dokumentera bedrägeriet så gott det går (om möjligt) innan anmälan.
- Kontakta ditt försäkringsbolag
Kontakta ditt försäkringsbolag och berätta så noggrant som möjligt vad som har hänt. Berätta att du har kontaktat din bank och fryst dina konton och spärrat ditt kort och att en polisanmälan är gjord.
- Prata med någon om du behöver
- Behöver du stöd och någon att prata med? Ring till Brottsofferjouren – kostnadsfritt stöd till dig som är brottsutsatt: 116 006
- Har du frågor som rör säkerhet och vill ha personlig rådgivning? Ring SSF:s kostnadsfria säkerhetsrådgivning: 08-783 74 00
Vill du ha personlig hjälp?
Prata med oss
Vänligen kontakta oss på 08-783 74 00
Måndag – torsdag 09:00 – 16:00
Fredagar 10:00 – 16:00
Lunchstängt 11:30 – 12:30
sakerhetskollen@stoldskyddsforeningen.se
Mailen är bemannad under kontorstid.