Publicerad: 2023-05-31
Senast ändrad: 2024-10-07
En dag får Åsa ett sms från ett okänt nummer där avsändaren påstår sig vara hennes son. Sms:et inleds med "Hej mamma, jag har nytt telefonnummer och ny mobil". Efter en stund får Åsa frågan om hon kan hjälpa till att betala en räkning. Åsa swishar över 25 000 kronor till numret som hon tror tillhör hennes son. När hon får frågan om hon kan skicka över mer pengar inser Åsa att det inte är hennes son hon pratar med.
Pengarna var som bortblåsta, och Åsa går in i en chock när hon förstår vad hon råkat ut för.
– Jag försöker ringa till numret men får inget svar, och jag hade tagit bort det gamla numret till min son. Jag ringer sonens flickvän och tyvärr skriker jag henne i örat när jag inser vad som hänt. Jag går in i ett chocktillstånd som håller i sig i två dagar.
När chocken väl hade lagt sig kom också ilskan, berättar Åsa.
– Jag blev riktigt förbannad över att man använder det närmsta jag har – mina barn – emot mig. Att anspela på mitt mammahjärta för att få mina pengar är att gå över gränsen, säger Åsa Ikekhua.
🎥 Spana in klippet när vår VD,Thomas Brühl, tillsammans med drabbade Åsa Ikekhua, deltog i Tv4 Nyhetsmorgon för att prata om bedrägerier.
Många brottsoffer som blir utsatta för denna typ av bedrägeri känner en enorm skuld och skam över att ha blivit lurade, och drar sig från att berätta
– Det faktum att brottsoffren ofta ensamma får bära skulden och skammen för att de blivit lurade leder till en tystnad och rädsla. Man vågar inte berätta ens för de närmaste utan bär allt vad bedrägeriet innebär inom sig själv, vilket också innebär att brottsutsatta inte kan få det stöd de behöver av omgivningen.
När Åsa har berättat för bekanta om vad hon varit med om har det hänt att hon fått negativa kommentarer. Hon tror att det kan vara en stor bidragande faktor till att så få vågar dela med sig.
– När jag berättade för en vän fick jag höra gång på gång att jag var dum i huvudet som gått på detta. Samma sak sade en gammal arbetskollega till mig. Jag tror det beror på att det finns en felaktig bild av vilka som blir utsatta för ett bedrägeri. Faktum är att det kan hända vem som helst.
Sedan händelsen har Åsas tillit fått sig en törn, och hon har inte vågat använda sig av digitala betallösningar såsom Swish. Hon tror att det behövs mer insatser från samhället, både juridiskt, socialt och stödjande så att drabbade vågar berätta och få stöd både från civilsamhället och lagen. I flera månader har Åsa drivit en egen kamp för att få upprättelse och uppmärksamma frågan om bedrägerier.
– Bedrägeriet skedde i december, och i sex månader har jag nu ägnat mig åt att försöka skapa förändring. Jag har läst på och skaffat mig kunskap om bedrägerier, ringt till banken otaliga gånger, och skickat 141 mejl till riksdagen.
När Gitte Pålsson i ett nyhetsinslag på SVT berättade om att hon blivit utsatt för bedrägeri där hon förlorat alla sina besparingar, kände sig Åsa träffad och fann en tröst i att hon inte var ensam. Åsa kontaktade Gitte, och i dag är de goda vänner som kämpar tillsammans.
– Vi fann styrka i varandra. Det var så befriande att träffa en annan människa som förstod och delade samma känsla. Vi kände snabbt att vi ville göra skillnad och bestämde oss för att göra något åt det.
Den 25 maj demonstrerade Åsa och Gitte tillsammans med PRO och andra brottsutsatta på Mynttorget i Stockholm för att lyfta frågan om nätbedrägerier och uppmana samhället att ta sitt ansvar.
– Vi är övertygade om att vi måste lyfta frågan och att vi alla måste hjälpas åt om vi vill få ett stopp på bedrägerierna. Om vi hade pratat mer om bedrägerier hade kanske jag inte behövt bli ett brottsoffer.
Att Åsa har vågat dela sin berättelse har gjort att hon har kunnat hjälpa andra från att bli utsatta för samma sak, berättar hon.
– Människor har hört av sig till mig och berättat att de har fått liknande sms och tack vare att jag har delat med mig av min berättelse har de förstått att det rört sig om ett bedrägeri. Jag har kunnat hjälpa åtminstone två personer som jag vet om, och säkert ännu fler. Jag har också haft kontakt med politiker som vill engagera sig för att åstadkomma en förändring.
Till de brottsoffer som inte vågar berätta eller anmäla har Åsa har ett viktigt budskap:
– Ta inte på dig skammen och skulden. Den ska läggas på de kriminella. Försök att vara snäll mot dig själv, och kom ihåg att det som har hänt inte är ditt fel. Att komma till insikten om att jag är ett brottsoffer har varit till stor hjälp. De negativa tankarna och känslorna kan sitta kvar länge, det är något som man måste fortsätta jobba med hela tiden. Var inte rädd för att söka stöd från exempelvis Brottsofferjouren om känslorna är för tunga att bära.
Sms som kommer från "ditt barn” eller ”barnbarn” är i dag ett vanligt -bedrägeri som vi på Säkerhetskollen tidigare varnat för. Om en närstående ber dig att skicka akut pengar för att exempelvis betala en räkning kan det röra sig om ett bedrägeriförsök. Ett av bedragarnas alla knep är att få dig stressad och tro att det är brådskande.
Prova att ringa det gamla numret. Betala inget förrän du är helt säker på att det verkligen är ditt barn eller barnbarn som skickat meddelandet.
Genom att lägga dessa tre råd på minnet kan du förhoppningsvis undvika de allra vanligaste formerna av bedrägerier.