SSF varnar för falska butiksutförsäljningar
Bluffkampanjerna kan delas upp i två kategorier.
Den ena kategorin består av annonser för välkända varumärken, till exempel Bose, Ecco, Lindex och Ducati.
Webbadresserna som visas i annonserna är ofta manipulerade. Bedragarna utnyttjar en brist i Facebooks annonssystem som gör att en annons kan visa det kända varumärkets riktiga webbadress även om annonsen leder till en klonad webbplats på en helt annan webbadress.
Exempel:

Den andra kategorin består av annonser för påhittade butiker som anordnar utförsäljningskampanjer.
Butikerna ser ut som svenska modebutiker och antyder att de har fysiska lokaler i bland annat Stockholm, Göteborg och Arvika. I själva verket existerar inte de fysiska butikslokalerna.
Av recensionerna att döma verkar företagen i själva verket bedriva någon form av drop-shipping-verksamhet och skickar kläder direkt till kunderna från tillverkare.
Exempel:

Fem enkla åtgärder för att slippa bli lurad av dessa annonser
- Klicka inte på annonserna utan leta själv upp butikernas webbplatser.
- Använd gatuvyn på Google Maps eller Apple Maps för att kontrollera om butiken faktiskt ligger på adressen där den påstås ligga.
- Om butiken påstår sig ha en fysisk butikslokal utan att skriva ut besöksadressen på sin webbplats är detta med största sannolikhet ett bedrägeri.
- Läs företagsrecensioner på oberoende testsajter såsom Trustpilot, Facebook eller Google, och inte på deras egna webbplatser.
- Klicka in på Facebook-sidan och växla till ”om-fliken” för att läsa eventuella recensioner och kontrollera när Facebook-sidan skapades. En nyskapad Facebooksida för ett 20 år gammalt företag låter inte rimligt och man bör vara försiktig och tänka till innan man köper något.
Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.