Varning för bedrägerier i deklarationstider.
2021-09-02, 13:20

Bedrägeri riktat mot unga vuxna

Ett stort antal unga kunder har senaste tiden kontaktats av bedragare som utger sig vara från Swedbank med syfte att få kunden att lämna ut koder eller signeringar för att sedan tömma deras konton.

Swedbank har sedan ett par veckor upptäckt ett nytt modus när det gäller Vishingbedrägeri. Swedbanks yngre kunder, framför allt de som nyligen blivit myndiga, blir uppringda från någon som påstår sig komma från ”Swedbank” för att få dessa att ”omgradera” sina ungdomskonton till vuxenkonton.

Likt äldre kunder så lämnar även denna åldersgrupp ut sina koder till okända och blir då av med sina besparingar från sitt konto.

Swedbank ringer aldrig upp någon för att hjälpa till med att ändra, omgradera eller uppgradera ungdomskonton.

Lämna aldrig ut kortuppgifter, svarskoder eller annan personlig information om du blir kontaktad via sociala medier.

Även om det uppfattas som att det är en bank eller annan trovärdig uppringare så ska man aldrig använda bankens säkerhetslösningar för att bekräfta en identitet när man blir kontaktad, be istället att få återkomma och lägg på luren.

Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.

Berätta för dina vänner innan de blir lurade: