Bluffakturor med avsändare billpay. Läs mer
  8 min

ID-kapning

Någon använder dina personuppgifter – ett första steg mot ID-kapning. ID-kapning gör det möjligt att beställa varor eller teckna abonnemang och låneavtal i en annan persons namn. Ofta börjar det med tillgång till fullständigt namn och personnummer alternativt samordningsnummer, vilket banar väg för att skaffa falska ID-handlingar samt göra en adressändring och genomföra diverse beställningar. Om personen dessutom har kommit över ditt Bank-ID eller fullständiga betalkortsuppgifter gäller det att snabbt agera. Vi finns här för att hjälpa dig som misstänker att du blivit utsatt för ID-kapning. Det första du ska tänka på är att ta en sak i taget och inte göra någonting förhastat!

Är du säker?

  • Lämna aldrig ut känsliga uppgifter, koder eller lösenord över telefon, e-post eller sms.
  • Bestrid falska fakturor eller falskt underskrivna avtalshandlingar skriftligt.
  • Om en annan person använder sig av dina personuppgifter ska du göra en polisanmälan.
  • Använd en digital brevlåda.
  • För fler tips om hur du kan skydda dig mot ID-kapning - klicka här!

Varningstecken

Tecken på att någon redan har använt dina privata uppgifter i försök till bedrägerier kan bland annat vara kreditupplysningar i ditt namn, fakturor på varor som du inte har köpt eller abonnemang som du inte har tecknat. Ett annat tecken på att något misstänkt är på gång är att du inte får all post skickad till dig, det kan betyda att någon har gjort en adressändring i ditt namn, och att viktiga brev har hamnat i kriminellas händer. Om du får post om att hämta ut varor som du inte har beställt, eller fakturor på saker som du inte har köpt, är detta också en indikation för bedrägeri. Du kanske får samtal eller meddelanden från någon som uppger sig vara från din bank, en myndighet eller ett företag, där du blir ombedd att ge ut privata uppgifter, koder och lösenord ­–  ett säkert tecken på att varningsklockorna ringer!

Åtgärder vid misstanke om ID-kapning

Kontakta omgående det företag eller bank som du har fått faktura eller avtalshandlingar från, för att informera om att det inte är du som har genomfört beställningen eller ansökt om krediten/lånet. Detta ger företaget eller banken en chans att snabbt agera internt samt avbryta processen i god tid. Du ska även bestrida fakturan skriftligt.

Polisanmäl händelsen.
Detta kan du göra via telefon, på nummer 114 14, alternativt på polisens hemsida (polisen.se). En polisanmälan är bra att göra även om du anser att skadan är relativt liten – dels för att minska risken att bli utsatt för större brott under en nära framtid, och dels för att uppmärksamma polisen på identitetskapningar i allmänhet. De flesta försäkringsbolag eller kortutgivare kräver dessutom en kopia på din polisanmälan, som en obligatorisk handling för att betala ut försäkringspengar.

Kontakta kreditupplysningsföretagen för att ”låsa ditt personnummer” och anmäla eventuell förlust av din ID-handling.
Förutom att det minskar möjligheten att teckna låneavtal, kreditavtal eller abonnemang, noteras låsningen i din kreditupplysningsinformation. De företag som begär en upplysning på ditt personnummer kan då se att du har anmält din identitet som kapad och kan informera dig om att någon försöker beställa eller teckna avtal i ditt namn. För att låsa dina personuppgifter hos kreditupplysningsföretagen krävs en polisanmälan.

Kontakta din bank och kolla igenom dina konton och korttransaktioner. Om du ser aktiviteter som du själv inte ligger bakom ska du spärra kortet omgående.

Kolla din folkbokföringsadress hos Skatteverket för att bekräfta att den stämmer och spärra även dina personuppgifter för obehörig adressändring i deras internettjänst, Spärra obehörig adressändring. Om du stöter på en adress som inte är din egen har någon genomfört en flyttanmälan. Du kan antingen logga in på dina sidor på Skatteverkets hemsida, alternativt ringa 0771-567567.

Svensk Adressändring har hand om eftersändningen av din post. Kontrollera att ingen har beställt eftersändning till annan adress, eftersom posten kan innehålla personliga uppgifter som ökar möjligheten att göra intrång i dina privata konton. Svensk Adressändring har även gratistjänsten, Adresslåset, där du spärrar för eftersändning eller lagring av din post.

Anmäl händelsen hos ditt försäkringsbolag, trots att ingenting ännu har förlorats eller blivit stulet. De kan då informera dig om hur du bör gå tillväga för att få ersättning vid eventuellt brott.

Förlust- och polisanmälan av identitetshandlingar

Ett förlorat körkort ska omgående förlustanmälas hos Transportstyrelsen och om det finns risk för att det är stulet, även till polisen. Andra identitetshandlingar ska förlustanmälas hos den organisation som har utfärdat kortet, och om det gäller pass eller nationellt ID-kort ska du alltid polisanmäla förlusten.

Om du misstänker att någon försöker stjäla din identitet

Var på din vakt, avsluta samtal och svara inte på meddelanden där du blir ombedd att lämna ut känsliga uppgifter. Om du känner dig osäker kan du själv höra av dig till företaget, banken eller myndigheten som personen i fråga uppger sig vara från, för att kolla om de verkligen har kontaktat dig.

Behöver du ytterligare hjälp?

Vänligen kontakta oss här så återkommer vi så fort som möjligt!

Dela