Varning för falska leveransbesked
Under de intensiva e-handelsperioderna inför julen utnyttjar bedragare konsumenternas förväntan på leveranser genom att skicka ut falska leveransmeddelanden. De utger sig för att representera PostNord eller andra logistikföretag för att vilseleda och lura konsumenter.
För konsumenter kan det ibland vara svårt att avgöra om ett meddelande är äkta eller ett bedrägeriförsök. Ett enkelt sätt att skydda sig är att använda logistikföretagens egna appar för att hålla koll på sina paket och därmed minska risken för bedrägerier. Om man är osäker på ett meddelandes äkthet rekommenderas också att kontakta företagets kundservice.
Så skyddar du dig:
- Vidarebefordra sms:et till 7726 för att ge möjlighet för teleoperatörer att bekämpa sms bedrägerier.
- Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.
- Klicka aldrig på länkar om du inte är helt säker på avsändaren.
- Kontakta försäljningsstället eller fraktbolaget direkt om du har frågor om din leverans.
- Ha alltid ditt kort spärrat för internetköp.
- Ta direkt kontakt med din bank om du upptäcker att du blivit lurad eller gjort en felaktig kortbetalning.
- Blir du drabbad så spärra ditt kort, tag kontakt med din bank och gör en polisanmälan.
Exempel på bluffsms:
Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.