Varning för bedrägerier i deklarationstider.

Just nu är det många som ringer

Bedrägerier och brott mot seniorer har ökat kraftigt under de senaste åren. För att du ska känna dig tryggare – i mobilen, hemtelefonen och hemmet har vi tagit fram tips och råd. Råden riktar sig till dig som äldre och dig som anhörig som vill hjälpa nära och kära.
Är du säker på vem du pratar med?
Du får ett samtal från någon på banken som ber dig logga in på Bank-ID. Men det är inte banken som ringer, och plötsligt har du blivit av med alla dina besparingar. Kom ihåg att banken aldrig ringer och ber dig logga in.
För dig som är anhörig – hjälp seniorer att bli säkrare
Vi har tips på hur du kan prata med seniorer om riskerna och hur de undviker att bli utsatta för brott och bedrägerier – i mobilen, hemtelefonen och hemmet.
För dig som är senior – skydda dig mot bedrägerier
Kom ihåg de tre L:en! Lägg på luren vid minsta osäkerhet eller misstanke eller bedrägeri, lämna aldrig ut lösenord eller koder, och logga aldrig in på bank-ID på uppmaning av någon okänd.
Har jag blivit utsatt för ett telefonbedrägeri?
Vanliga tecken på att du har blivit utsatt och vad du bör göra om du råkat ut för ett telefonbedrägeri.
Telefon
08-783 74 00

Ordinarie öppettider:
Måndag-torsdag: 09:00-16:00
Fredagar: 10:00-16:00
Lunchstängt. 11:30–12:30

Chat

Vänligen kontakta oss på telefon eller mejl istället.

Mail
sakerhetskollen
@stoldskyddsforeningen.se

Kontakta oss via mail.

Mailen är bemannad under kontorstid.