Dessa kampanjer utnyttjar Transportstyrelsens och Loopia:s varumärken för att lura dig att lämna ut känslig information, framförallt användarnamn, lösenord och kreditkortsuppgifter.
Det ser väldigt proffsigt ut, dock kan man se lite misstag, man har exempelvis blandat de skandinaviska språken. Nätfiskekampanjen som kapar Loopias varumärke länkar även till en sida med en annan leverantörs logga.
Den elaka länken fungerar bara om du kommer från en mobiltelefon, använder du en webbläsare på en dator så kommer du till en annan sida.
Så här fungerar attackerna:
- Om du klickar på länken i nätfiskemeddelandet på din mobil, öppnas en falsk webbsida som liknar den riktiga.
- Om du försöker öppna samma länk från en dator, omdirigeras du till en legitim webbplats, vilket gör det svårare att upptäcka bluffen.
Så skyddar du dig mot nätfiske:
1. Var skeptisk mot oväntade meddelanden, särskilt om de ber dig klicka på länkar eller lämna ut personlig information.
2. Dubbelkolla webbadresser innan du anger känslig information, särskilt på mobila enheter.
3. Aktivera tvåfaktorsautentisering på alla konton där det är möjligt. Så även om dina uppgifter råkar läcka så kommer hackarna inte in på kontot så enket.
4. Uppdatera regelbundet din mobila enhet och säkerhetsprogramvara för att skydda mot nya hot.
Exempel på denna nätfiskekampanj:
Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.