Till innehållet
Streamingtjänsten Plex har råkat ut för en incident.
10 min lästid
Nyheter

Så avslöjar du falska kampanjer från ai-butiker

Publicerad: 2025-09-10

Senast ändrad: 2025-09-10

Just nu pågår omfattande bluffkampanjer från ai-genererade butiker. Annonserna lockar med utförsäljningspriser. Vi tipsar om fem enkla åtgärder som hjälper dig att avslöja bedrägerierna.

SSF Stöldskyddsföreningen har kartlagt omfattande och samordnade utförsäljningskampanjer från ai-genererade butiker. I slutet av augusti gick SSF ut med en varning för bluffkampanjerna . Vi kan idag presentera resultatet av kartläggningen och tipsa om fem konkreta kontroller som hjälper dig att avslöja liknande bedrägerier.

Bedrägerierna följer samma tillvägagångssätt. De påhittade butiksägarna påstår att de har drivit sina butiker i tiotals år. Av familje- eller konkurrensskäl tvingas de nu att stänga butikerna. De säljer därför ut hela lagret till rabatterat pris, ofta med uppemot 80 procent rabatt.

Butikerna påstås ligga i svenska städer, däribland Stockholm, Göteborg, Uppsala och Arvika. Bedragarna har med hjälp av ai-verktyg genererat bilder på sina butiker, så att det ser ut som att butikslokalerna existerar på riktigt. All utförsäljning sköts dock via webben och bedragarna lockar in kunderna via påkostade annonskampanjer på sociala medier.

SSF har hittills hittat över 20 påhittade butiker som marknadsför sig på samma vis. Flera av butikernas webbplatser delar inte bara samma design. De delar också samma avskedsbrev som förklarar varför butikerna stänger.

Skärmavbilder på fem olika webbutiker: Dorena International, Vargstens, Nordkvists Stockholm, Eskeliset och Andersson Stockholm. De fem webbutikerna har ett identiskt budskap som inleds med rubriken ”tyvärr är vi tvungna att stänga vår butik” och en emoji som föreställer ett brustet hjärta.

Bedragarna återanvänder samma texter mellan de olika webbutikerna.

Kontrollera att fysiska butiker har en besöksadress

Ett exempel på denna typ av blufföretag är mode- och inredningsbutiken Noora Uppsala. I annonser på sociala medier påstår butiksägaren att de stänger butiken för att fokusera mer på familjen.

Kollage med två bilder. Bilden till vänster visar en skärmavbild av en Facebook-annons med en ai-genererad butiksinteriör och texten ”vi stänger snart”. Bilden till höger visar butikens webbplats som toppas av en ai-genererad butiksexteriör med en Noora Uppsala-skylt.

Facebook-annonserna lockar med stora utförsäljningsrabatter.

En av produktkategorierna som de rear ut är handgjorda lampor, utformade som djur. Priset på lamporna är sänkt från 1 500 kronor till 449 kronor.

Kollage med två bilder. Bilden till vänster är en skärmavbild av Noora Uppsalas annons på Facebook som visar en lampa utformad som en katt. Texten inleds ”skapa magisk atmosfär i ditt hem med våra handgjorda djurlampor”. Bilden till höger är en skärmavbild av Noora Uppsalas webbutik där den marknadsförda kattlampan säljs ut för 449 kronor i stället för 1500 kronor. På webbplatsen står också ”nästan slutsåld”, ”svenskt familjeföretag sedan 2008” och ”allt försvinner, vi stänger för gott”.

Noora Uppsala säljer påstått handgjorda kattlampor.

I själva verket är lamporna knappast handgjorda. De säljs på Amazon för ordinariepriset 220 kronor.

Skärmavbild av Amazons webbplats som visar att samma kattlampa säljs för 220 kronor.

Noora Uppsalas handgjorda djurlampor säljs också på Amazon för 220 kronor.

Butiksnamnet och butiksbilderna antyder att butiken skulle ligga i Uppsala, men själva butiksadressen lyser med sin frånvaro. Ifall Noora Uppsala hade varit en riktig butik hade butiksadressen framgått klart och tydligt så att kunderna vetat vart de skulle gå.

Anledningen till att det bakomliggande företaget inte skyltar med sin butiksadress är att butiken inte existerar. Enligt beställningsvillkoren påstår företaget att de är registrerade på en adress i Nederländerna. Det klingar dåligt med reklamen om ett ”svenskt familjeföretag sedan 2008”.

Kontrollera att fysiska butikers adresser stämmer

I merparten av fallen som SSF har kartlagt har bedragarna inte skrivit ut de påhittade butikernas adresser.

Ett av få exempel där det faktiskt finns en adress är den lilla hörnbutiken Trevligborg Stockholm. Den butiken ska nu stänga på grund av att grundarna, efter 21 oförglömliga år, ska skilja sig.

Kollage med två bilder. Bilden till vänster visar en Facebook-annons med texten ”stängningsrea, vi ska skilja oss så allt måste bort”. Bilden till höger visar ett ai-genererat eller bildmanipulerat fotografi av en hörnbutik med Trevligborgs skylt.

Skilsmässor är ett av argumenten som bedragarna använder för att förklara varför de påhittade butikerna stänger.

Bedragarna påstår att butiken ligger på Djurgårdsslätten 78 i Stockholm. En snabb sökning med Google Maps gatuvy visar att den adressen är orimlig. Det ligger inte någon hörnbutik där. Det finns inte ens något hörn. Adressen går till en busshållplats utanför Skansen.

Skärmavbild av gatuvyläget på Google Maps som visar adressen Djurgårdsslätten 78 i Stockholm. Där ligger ingen hörnbutik. Adressen är en busshållplats.

Med hjälp av gatuvyläget på Google Maps går det enkelt att avslöja falska butiksadresser.

Precis som i fallet med Noora Uppsala ligger företaget som driver Trevligborg Stockholm, enligt de egna köpevillkoren, på en adress i Nederländerna.

Kontrollera när Facebook-sidan och domänen registrerades

En gemensam nämnare för de granskade butikerna är att de drivs via e-handelsplattformen Shopify. När Shopify upptäcker en bedräglig verksamhet stänger de butiken. Det tvingar bedragarna att skapa nya butiker med nya namn, vilket i sin tur kan leda till komiska situationer.

Ett exempel är annonserna för den påhittade modebutiken Sandberg Stockholm. Där påstår grundarna, Sofie och Erik Sandberg, att de tvingas stänga sin lilla butik på grund av konkurrensen från storföretag.

Webbplatsen för Sandberg Mode är numera försvunnen. Paret Sandbergs annonser leder i stället till Svenson Stockholms webbplats (Svenson stavat med enkel-s i logotypen men dubbel-s i webbadressen). De två webbplatserna påminner mycket om varandra. Båda butikerna påstås ligga i Stockholm och grundades 1996 enligt logotyperna.

Kollage med tre bilder. Bilden till vänster visar en Facebook-annons med en ai-genererad butiksinteriör. Annonsören skriver: ”efter många år av kärlek och engagemang för vår butik Sandberg Stockholm måste vi stänga dörrarna”. Bilderna till höger visar logotyperna för Sandberg Stockholm och Svenson Stockholm (stavat med enkel-s). Logotyperna är utformade på samma vis och innehåller texten ”sedan 1996”.

Bedragarna som först kallade sig Sandberg bytte namn till Svenson men blandade ihop om de skulle stava Svenson med enkel-s eller dubbel-s.

Utöver att butikerna inte existerar stämmer inte heller påståendet om att verksamheterna grundades 1996. Det vore orimligt med tanke på när Facebook-sidan skapades och domänerna registrerades.

Du kan själv kontrollera när en Facebook-sida skapades eller bytte namn. Det sistnämnda är vanligt förekommande bland bedrägliga verksamheter. De köper eller kapar befintliga Facebook-sidor för att få Facebook-sidornas följarskaror och gilla-markeringar.

Du undersöker när en Facebook-sida skapades eller bytte namn genom att gå till växla till Om-fliken, klicka på Sidtransparens och välja Visa alla. Då ser du att Sandberg Stockholms sida ursprungligen hette The b2k2. Den bytte namn till Sandberg Stockholm i juli 2025.

Skärmavbild av Facebooks sidtransparensverktyg som visar informationen för Sandberg Stockholm. Det framgår att Facebook-sidan registrerades 20:e augusti 2020 med namnet ”The b2k2”. Sidan bytte namn till Sandberg Stockholm 27:e juni 2025.

Facebooks sidtransparensverktyg avslöjar när Facebook-sidor registrerades eller bytte namn.

Du kan också kontrollera när en domän registrerades. Det gör du enklast via exempelvis via sökfunktionen längst upp till höger på Whois.com. Då ser du att sandbergmode.se registrerades i juni 2025 och att svenssonmode.se registrerades i augusti 2025. Paret Sandberg/Svenson/Svensson hade alltså påbörjat butiksutförsäljningen innan de ens registrerade domänen.

Skärmavbilder på sökresultat på whois.com. Resultatet visar att domänen sandbergmode.se registrerades 2025-06-23 och att domänen svenssonmode.se registrerades 2025-08-26.

Med sökfunktionen på whois.com är det lätt att undersöka när en domän registrerades.

Butikens fysiska adress lyser också med sin frånvaro. Precis som i de två tidigare nämnda fallen har påstår företaget bakom webbutiken att de är registrerade på en adress i Nederländerna.

Läs recensioner på oberoende sajter

En av de allra enklaste kontrollerna är att läsa butiksrecensioner på oberoende testsajter. Omdömena för de tre ovannämnda butikerna på recensionssajten Trustpilot talar sitt tydliga språk.

  • Noora Uppsala: 2,3 av 5,0 (30 recensioner)
  • Trevligborg: 1,3 av 5,0 (88 recensioner)
  • Sandberg Mode: 1,0 av 5,0 (55 recensioner)

Beroende på butik kan du också hitta recensioner på Facebook, Google och Prisjakt. Det viktiga är att du inte litar på recensionerna som butiken publicerar på sin egen webbplats. Cykelklädesbutiken Weringo är ett tydligt exempel på det.

I annonserna på Facebook påstår Weringo att de efter många år av kärlek tvingas stänga dörrarna. De anordnar därför en total utförsäljning.

Kollage med två bilder. Bilden till vänster visar en Facebook-annons från Weringo med texten ”vi stänger, missa inte er sista chans”. Bilden till höger visar Weringos webbplats med texten ”slututförsäljning, allt måste bort”.

Cykelklädesbutiken Weringo är en av många ai-genererade butiker som påstår att de anordnar en utförsäljning i samband med att butiken stänger.

Enligt Weringos egen webbplats har företaget över fyra av fem stjärnor i omdöme på Trustpilot. I själva verket har de bara en enda recension, och den ger dem en av fem stjärnor i betyg.

Skärmavbild av Weringos webbplats. Webbplatsen påstår att de har 5132 omdömen på Trustpilot och visar en samling av falska femstjärniga omdömen.

Flera av de granskade butikerna, däribland Weringo, publicerade falska Trustpilot-recensioner på sin egen webbplats.

I likhet med de tre tidigare nämnda exemplen ligger företaget som driver den svenskspråkiga webbutiken, enligt egen uppgift, i Nederländerna. Påståendet om att butiken skulle stänga efter många års verksamhet faller också på sin egen orimlighet. Domänen registrerades i juni 2025.

Kontrollera kontaktuppgifter och returvillkor

Sist men inte minst är det en god idé att leta upp företagets kontaktuppgifter och organisationsnummer. E-handelslagen kräver att butiker som har ett organisationsnummer också skriver ut det. Om butiken faktiskt drivs av ett svenskt företag har de alltid ett svenskt organisationsnummer.

Läs också företagets returpolicy. I flera av de granskade butikernas returpolicyer står det inte till vilken adress som produkterna ska returneras. Det står enbart att returadressen lämnas ut på begäran.

Bakgrunden till detta är också kärnan i hela bedrägeriet. Flera av företagen bedriver i själva verket någon form av drop-shipping-verksamhet där produkter skickas direkt från tillverkare i Kina till kunder i Sverige. Det gör att företagen kan sälja billiga produkter till höga priser.

Om kunderna blir missnöjda måste de returerna produkterna till andra sidan jordklotet och själva stå för fraktkostnaden.

De små butikerna som ofta påstås ligga ”i hjärtat av Stockholm” kan inte ta några returer. Det beror inte på att butikerna ska stänga. Det beror på att butikerna aldrig har existerat.

Berätta för dina vänner innan de blir lurade:

Var den här sidan till hjälp för dig?

Nej, inte alls
Ja, mycket