Till innehållet
2025-06-30, 08:39

Kivra varnar för falska SMS

Just nu förekommer det falska SMS-utskick i Kivras namn. Bedragarna påstår till exempel att du har ett ärende som supporten behöver komma i kontakt med dig angående, eller en obetald faktura som behöver hanteras.

Bedragaren skickar ett falskt SMS i Kivras namn där de uppger att du omedelbart behöver kontakta “Kundcenter” angående ett ärende med ärendenummer, eller att du har en obetald faktura att hantera.

De ber dig i texten att logga in i appen eller ringa på ett falskt kundtjänstnummer för att hantera saken.

Kivra ser ett mönster där detta är särskilt vanligt vissa tidsperioder,
till exempel i samband med löneutbetalningar.

Kivra skickar aldrig SMS om ärenden till vår support eller obetalda fakturor eller annan ohanterad specifik post i din Kivra-brevlåda.

Du kan enbart få pushnotiser som mail och/eller notiser i appen, och under förutsättning att du valt detta i dina appinställningar.

SMS används enbart för verifiering av vissa uppgifter i samband med registrering av konto hos Kivra eller adressuppgifter.

Om du råkar ut för denna typ av bedrägeri skall du inte ringa till något
telefonnummer som uppges och inte heller klicka på några eventuella länkar i SMS:et.

Generellt skall du aldrig lämna ut ditt Bank-ID såvida du inte själv först varit i kontakt med Kivras support avseende sådant ärende.

Meddela också gärna Kivra genom dess support vad du varit med om.

Telefon: 0770-457 000
Epost: support@kivra.com
Hjälpcenter: https://faq.kivra.se/hc/sv.

Exempel på falskt SMS:

Kivra varnar för falska SMS

Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.

Berätta för dina vänner innan de blir lurade: