Varning för hemsidan Skattsedeln.
5 min lästid
Skydda dig
Sociala medier – en del av våra liv
Idag tar sociala medier upp en stor del av vår tid, både privat och i arbetslivet. Vi köper och säljer, är med i olika grupper, evenemang och håller kontakten med vår omvärld. Mycket är bra med detta men det innebär också att vi utsätter oss för oönskade kontakter och situationer. Barn idag är uppväxta i den digitala världen vilket gör att det ibland kan uppstå ett kunskapsglapp mellan olika generationer. För att skydda våra barn på olika digitala plattformar måste vi själva ha kunskap och förstå riskerna med sociala medier.

Bedrägerier i sociala medier

Olika plattformar

Det finns en mängd olika plattformar. med olika innehåll, syften och målgrupper. Facebook är den absolut största kanalen med över 1,8 miljarder användare världen runt. I Sverige är åldersgruppen 26+ Facebook den plattform som används mest.

Instagram och Snapchat fångar 9 av 10 i åldrarna 16-25 medans Facebook fångar 8 av tio i samma åldersgrupp.

TikTok och Twitch är två kanaler som har de yngre generationerna som målgrupper. På TikTok appen delar och skapar användaren videos och även livesändningar. Om det är något vi vet med säkerhet så är det att de yngre generationerna inte alltid är eftertänksamma i sin spontanitet. Därför är det oerhört viktigt att förstå och sätta sig in i hur de olika plattformarna fungerar och prata med barnen om deras nätaktiviteter.

Twitch är en videotjänst främst för målgruppen ”gamers” – datorspelande. Tjänsten används för chattande och livesändningar av användarna när dom spelar datorspel. I åldersgruppen 16-25 är finns den största målgruppen för Twitch.

Där du är – finns bedragarna

Med tanke på att i stort sett alla använder sig av sociala medier (i någon form) så är det inga konstigheter att även kriminella hittar olika sätt att tjäna pengar via dessa plattformar. Känslan av att känna sig säker är förståelig, ”det är ju bara mina vänner jag är kompis med”. Samtidigt, dina vänner har vänner som du inte känner eller är vän med, det gör att du är kopplad till dessa genom de du faktiskt ÄR vän med. Ett vanligt tillvägagångssätt som bedragare använder sig av är att skapa falska konton. Avsändare för dessa kan då se ut att vara en kompis, avlägsen släkting eller rent av en nära familjemedlem som skickar en vänförfrågan till dig. Allt i syfte för att lura av dig personliga uppgifter och pengar, eller både och.

Så lir du lurad på sociala medier

En vän ”vill låna pengar”

Ett vanligt förekommande bedrägeri är att någon av dina kontakter vill låna pengar av dig. Det kan handla om att personen i fråga säger sig ha blivit av med sin plånbok eller att denne ber dig swisha över en summa pengar för att exempelvis en tågbiljett eller en flygbiljett har tappats bort. Innan du gör något vid en förfrågan från en ”vän” ska du alltid bekräfta att det verkligen är personen som hen utger sig för att vara. Ring upp hen direkt och stäm av, för aldrig över några pengar på direkt uppmaning via sociala medier.

Lyssna även på rådgivningsexperten Paul Pintér berätta för sverigesradio om bedragarna.

Dejtingbedragare

Även romansbedrägerier är vanligt förekommande på sociala medier. Dejtingbedragare kan vara mycket uthålliga i sitt relationsbyggande och är mästare på att få personer att känna sig utvalda. Detta bedrägeri kan pågå i månader, till och med år där bedragaren bygger upp förtroendekapital. Om du har råkat ut för en romansbedragare så kan du vara säker på att du inte är ensam, de arbetar brett och har många ”kärleksrelationer” i gång samtidigt, allt för att lura till sig så mycket pengar och privata uppgifter som möjligt.

Trigga igång belöningssystemet

Bedragare vill komma åt dina privata uppgifter och det finns många sätt för dem att nå målet. Det kan handla om kedjebrev i messenger eller olika fyndiga tester, såsom hur du skulle se ut som äldre eller vilken kändis du är lik. Dessa tillvägagångssätt är ofta uppbyggda på ett sätt som ska ge användaren någon slags belöning, i många fall utifrån ett humoristiskt perspektiv som gör ”resultatet” delningsvänligt i ditt flöde. För visst kan vi erkänna, det är roligt att få hjärtan och tummar upp på något vi delar. Men frågan du måste ställa dig själv är: Är detta nödvändigt och vem är egentligen avsändaren?

Klicka inte på allt

Du kan få länkar skickade till dig i privata meddelanden. Det kan vara en länk till exempelvis Youtube eller till en webbsida. Här ska du alltid vara försiktig, speciellt om det bara är en länk som skickas och som inte har ett medföljande textmeddelande. Klicka aldrig på dessa. Ofta är det phishing (nätfiske) det handlar om. Klicka aldrig på en länk som känns ”anonym” från någon av dina kontakter. Ta kontakt med personen själv först för att säkerställa att det är din kontakt som har skickat innehållet. Påfallande ofta kommer en uppdatering från ”vännen” som skickade länken – i uppdateringen står det många gånger ”klicka inte på något från mig, det är virus!”. Det kan alltså även vara bra att vänta ut det privata meddelandet för att se om vännen har drabbats av virus.

Sålir du lurad av bedragare på sociala medier

Sociala medier är fantastiskt på så många sätt. Det gäller bara att vara försiktig och tänka efter en extra gång vilka länkar du klickar på, vilken vänförfrågan du tackar ja till och vad du berättar om dig själv.

Det här ska du tänka på när du använder sociala medier:

  • Ha starka och unika lösenord.
  • Lämna aldrig ut privata uppgifter till någon annan.
  • Klicka inte på länkar och bilagor från osäkra avsändare.
  • Tacka inte ja till okända personers vänförfrågan utan att ha gjort en gedigen research kring personen ifråga.

Att tänka på för barnens användande av sociala medier:

  • Lär barnen att ha ett kritiskt förhållningssätt till det som delas online, och förklara varför det är så viktigt!
  • Var delaktig i barnens användande och ställ frågor om vad som sker på de sociala plattformarna.

Berätta för dina vänner innan de blir lurade:

Var den här sidan till hjälp för dig?

Nej, inte alls
Ja, mycket